رسانهای که در موقعیت بحران نتواند اعتماد مخاطبان را به سمت خود جلب کند، بخشی عمدهای از شانس خود برای تأثیرگذاری بر میدان تحولات را هم از دست میدهد چرا که پشتوانهای برای همراه کردن افکار عمومی با خود ندارد.
سرمایه گذاری نرم افزازی و خدمات اینترنتی ـ گروه رادیو و تلویزیون: در مواجهه با تحولات اخیر فلسطین و حملات متعدد رژیم صهیونیستی به مراکز غیرنظامی، درمانی و بیمارستانها، شاهد جنسی از «روایتسازی» از سوی رسانههای جریان اصلی دنیا هستیم که گاهی تبعات آن بهواسطه ضریب گرفتن محتوای تولید این رسانهها در شبکههای اجتماعی، طیفهایی از مخاطبان داخلی را هم دچار تردید میکند. درست در همین مقطع برای شکلگیری یک مواجهه بیواسطه با واقعیت، «رسانه مرجع» میتواند نقشی کلیدی ایفا کند. احیای مرجعیت تلویزیون در تقابلهای رسانهای پخش برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» طی چند هفته اخیر و بازتابهای گسترده بخشهایی از این برنامه در فضای رسانهای و حتی شبکههای اجتماعی، نشان از ظرفیت بالای تلویزیون برای احیای مرجعیت خود در میدان متلاطم تقابلهای رسانهای دارد. ظرفیتی که شاید در مقاطعی کمتر مورد توجه قرار میگیرد اما همین بروز و ظهور گاه به گاه آن، بهوضوح گزارههایی همچون فقدان همیشگی آن را زیر سوال میبرد. در برهههای حساسی همچون چند ماه اخیر که مسئله فلسطین و جنایات عیان رژیم صهیونیستی، فراتر از میدان واقعیت، در فضای رسانهای سهمی قابل توجه را به خود اختصاص داده است، نمیتوان نسبت به اقدامات و رویکردهای انحرافی در راستای غبارآلود کردن فضا و تغییر جایگاه شهید و جلاد، بیتفاوت بود. در این موقعیت، مرجعیت رسانهای اهمیتی دوچندان پیدا میکند و مهم است که جامعه گسترده مخاطبان، از طیفهای مختلف، چگونه نسبت خود را با جریانهای رسانهها و منابع خبری تنظیم میکنند. تقابل اصلی میان رسانههای اصلی رسیدن به اعتمادی است که آنها را تبدیل به مرجع اصلی برای کسب اطلاع از سوی طیفهای مختلف مخاطبان کند. «مرجعیت» هدفی استراتژیک در اولویتهای یک رسانه از همین زاویه است که «مرجعیت» میتواند به یک هدف استراتژیک در تعریف اولویتهای یک رسانه تبدیل شود. رسانهای که در موقعیت بحران نتواند اعتماد مخاطبان را به سمت خود جلب کند، بخشی عمدهای از شانس خود برای تأثیرگذاری بر میدان تحولات را هم از دست میدهد چرا که پشتوانهای برای همراه کردن افکار عمومی با خود ندارد.
آنچه طی هفتههای اخیر در برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شاهد بودهایم، از جنس تجربههایی است که پیشتر و در مواقع مواجهه با بحرانهای داخلی، برنامههایی همچون «شیوه» توانستند در قاب تلویزیون رقم بزنند. تجربهای که مهمترین ویژگی و البته محصول آن، همراه کردن طیفهای متنوعتری از مخاطبان برای طرح موضوعاتی حساس و کلیدی از آنتن «رسانه ملی» است. تقابل اصلی میان رسانههای اصلی رسیدن به اعتمادی است که آنها را تبدیل به مرجع اصلی برای کسب اطلاع از سوی طیفهای مختلف مخاطبان کند